Köpet

Vid beställning träffas avtal om köp först när Knivmaterial.se bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse genereras automatiskt. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas detta snarast möjligt. Knivmaterial.se har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter till dess att fullständig betalning har erlagts från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år.

Vill du ha ett kvitto eller följesedel kan du be om ett när du genomför din order i kommentarsfältet.

Vid godkännande av köpvillkoren går du med på att din e-postadress används för utskick av våra nyhetsbrev.

Utlandsbeställningar

Inom EU

Vi skickar till länder inom EU. Frakten kostar 140 SEK. Har du några funderingar skicka ett mail till: info@knivmaterial.se

Så här går du tillväga för att handla hos oss:

  1. Lägg produkterna som du vill köpa i varukorgen.
  2. Gå till kassan.
  3. Välj land. Fraktkostnad på 140 SEK tillkommer.
  4. Fyll i dina uppgifter (viktigt att alla uppgifter är korrekt ifyllda) och slutför stegen i kassan.
  5. Vi packar din order och du hämtar ut den då du fått avisering.

We ship to countries within EU. The shipping cost are 140 SEK.

Utanför EU

Vi skickar inte till länder utanför EU eller till Åland. We don’t ship to countries outside EU or to Åland.

Presentkort

Presentkort skickas via e-post till den kund som gjort beställningen. Presentkortet kan endast användas för betalning av varor i vår webbshop inom giltighetstiden (ett år från inköpsdatum, vilket står på presentkortet). Observera att presentkortet endast gäller vid ett köptillfälle vilket betyder att du måste handla för hela beloppet som står på presentkortet. Presentkortet går inte att ersätta med kontanter, däremot gäller ångerrätten. Vi ersätter inte ett förlorat presentkort eller felaktig leverans som beror på att du som kund lämnat felaktiga adressuppgifter. Presentkortet är inte kopplat till en viss person.

Pris

I priserna ingår moms.

Frakt

Inom Sverige

Inom Sverige är det fri frakt på alla beställningar över 400 kr. Vid köp under 400 kr kostar frakten 29 kr. All frakt sker via Postnord och Dhl. Vi skickar beställningar varje vardag.

Utanför Sverige

Vi skickar beställningar till länder inom EU. Se texten under rubriken Utlandsbeställningar.

We ship to countries within EU, please read the text above, Utlandsbeställningar.

Betalningsvillkor

Betalning via Svea Bank

Knivmaterial.se erbjuder all betalning via Svea Bank (faktura, kortbetalning, delbetalning med flera). Faktura och kortbetalning kostar inget extra för kunden. Betalningstiden på faktura är alltid minst 14 dagar från fakturadatum. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Knivmaterial.se överlåtna till Svea Bank AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas.

Företagsfaktura

Följande gäller för kunder som handlar i egenskap av företag och väljer betalning via faktura (”företagsfaktura”).

  • Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
  • Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2 % per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
  • Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
  • GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08-514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.

Leveranser

Varor som finns i lager skickas normalt inom 24 timmar under arbetsdagar efter det att vi har mottagit din betalning. Leveransen för Postnord tar normalt 1-2 arbetsdagar och för Dhl 1-4 arbetsdagar. I de fall en vara måste beställas från leverantör är leveranstiden längre. Vi upplyser kunderna om den beräknade leveranstiden. Leveranstider utanför Sverige är oftast 1-2 dagar längre än leveranstider inom Sverige.

Val av leveransalternativ i kassan

I kassan kan du ibland välja mellan flera olika leveransalternativ, att få levererat till postlådan, ombud eller paketbox. Det alternativ du väljer är inte bindande utan vi kan ändra om vi anser att det blir bäst och billigast för just din order.

Ej uthämtat paket

För beställningar/paket som ej hämtas ut och paketet går i retur till SpoonBobcat AB (Knivmaterial.se) debiteras en avgift om 250 kr + moms för att täcka kostnaderna för transport och administration.

Leveransförseningar

Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden.

Transportrisken

Tillsammans med våra fraktpartners står vi för transportrisken, det vill säga risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig (kunden). Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

Skadat gods

När du tar emot din vara är det viktigt att du omedelbart besiktigar paketet. Skulle emballaget och innehållet vara skadat så meddelar du detta till ditt postcenter eller direkt till transportören. Spara alltid den bekräftelse du får på att ditt gods är skadat. Vi är tacksamma om du meddelar oss snarast om det inträffar. Dock senast inom en vecka. Kontakta då oss på e-postadress: info@knivmaterial.se

Ångerrätt och Öppet köp

Enligt Distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Vid utnyttjande av Ångerrätt/Öppet köp står kunden för frakten. Ångerrätt och Öppet köp gäller inte då varor inte kan återlämnas i omonterat, obrukat och oskadat skick. Om du får hem en vara som är felaktig eller felexpedierad, betalar vi givetvis returfrakten. Kontakta oss så kommer vi överens om hur ersättning för returen ska betalas till dig.

Reklamationer

Kunden ansvarar för att kontrollera att beställningen kommer fram och att alla varor i beställningen är korrekt. Är det något fel med beställningen måste kunden meddela detta inom en månad från att köpet skett. Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt skall du kontakta oss via e-postadressen: info@knivmaterial.se inom en vecka. Spara alltid emballage, originalkartong och betalningsbekräftelsen. Om du ska skicka tillbaka en skadad vara till oss gör du det enklast i det emballage och förpackning som den skickades ut i. Knivmaterial.se följer konsumentköplagen vilket innebär 36 månaders reklamationsrätt. Reklamationsrätten täcker endast ursprungliga fel, dvs fel som fanns i varan vid leverans. Detta gäller inte i de fall då vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Vanligt slitage ersätts ej.

Återbetalningar

Återbetalningar sker till ditt bankkonto eller det sätt som kunden föreslår. Återbetalningen sker inom 5 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur.

Personuppgifter

SpoonBobcat AB/Knivmaterial.se är ansvarig för de personuppgifter som du lämnat till oss när du registrerar dig som kund eller genomför ett köp. Genom att godkänna våra köpvillkor godkänner du också att vi lagrar och använder dessa uppgifter för att kunna utföra vårt arbete, fullfölja våra lagliga skyldigheter och kunna ge dig den bästa möjliga servicen. Detta kan till exempel vara att skicka beställningar, ta betalt, informera samt att kunna hjälpa till vid eventuella reklamationer eller klagomål. Vi vidarebefordrar, säljer eller byter aldrig dina personuppgifter för marknadsföringsändamål till tredje part. Uppgifter som vidarebefordras till tredje part används endast för att vi ska tillhandahålla våra tjänster till dig eller för att kunna fullfölja våra lagliga skyldigheter.

Reservationer

Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.

Force Majeur

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal. Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen mm. Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer. http://www.konsumentverket.se/http://www.arn.se/